6 AUGUSTI . Vi åkte dit , det regnade , vi åkte hem , solen kom

Måndag



Plask .
Det regnade ute . Det regnade mycket .
Himlen liksom öppnade sina portar och gubben i himlen tog sig en ordentlig dusch .
En lång dusch rättare sagt .. Det spöregnade hela dagen , kul .

Jag och bror tog i alla fall båten till Åland i måndags , den härliga dagen ! Det regnade och blåste så mycket under båtfärden att vi stackars passagerare nästintill kröp längs korridorerna i båten , som man vid sådana tillfällen mest vill likna vid en jättelik labbyrint . Taxfreen var precis som vanligt vid stormiga turer .. Det är ingenstans på hela båten som det gungar och kränger så fruktansvärt mycket som där ! Vinflaskorna klirrade som ett släkte skallerormar , parfymflaskornas dofter blandades likt ingridienserna i en mixer , godispåsarna föll mot golvet och plockades upp av de besvärade butiksbiträderna och slutligen vi passagerade som ostadigt la vår fulla konsentration på att försöka stå på benen och finna våår balans . Båtresan var alltså sådär ..

Så vi satt i alla fall där på kvällen , mamma , pappa , Johan , Petter och jag och lyssnade på vädret . Inga roliga nyheter togs upp . Orden metrologen använde sig av kunde sammanfattas vid ; 

- blåst
- regn
- blåst
- storm
- blåst

Det blåste 17m / sekund och havet bredde ut sig utanför fönstrena till stugan . Petter bråkade med gladpackspaketet och underströk hur mycket han hatar detta material . Ute regnade det och när någon av oss öppnade dörren dånade regnet . Jag satt , tillsammans med fyra andra människor , fast i en stuga , liten som en stor skokartong , och det enda som fanns att göra var att spela kort eller kolla på Scrubbs-säsongerna på min laptop .

Trots allt så satt jag och tänkte på att jag trivs där , att jag verkligen älskar det där stället , att jag alltid har mysigt roligt . Vad som inte var så roligt är att dasset ligger någonstans mellan 20-30 m bortifrån vart jag befann mig . Kul att jag behövde kissa ..

Nu i efterhand har stormen som härjade kallats vid den värsta sommarstormen på över 50 år . Flera personer dog och några är fortfarande saknade . Vi är ganska små jämnfört med naturenskrafter .


Tisdag


Arg .

Nej inte arg , skitarg .

Skulle helst velat slå sönder någonting värdefullt och kasta porslinet i golvet .

Rövarg .


Fast egentligen inte arg , eller i alla fall inte på någon , bara arg .

Besviken är nog ett bättre ord , det låg rätt att säga .

Tom beskrev känslan inuti ganska bra det också .


Jag visste ärligt talat inte ens varför jag var arg , ledsen , besviken eller tom . Det bara kändes så , helt enkelt . Jag orkade inte prata med resten av familjen eller Petter , allt kändes bara som fånigt påklistrat smörj . Orkade inte , umgås , prata , titta eller ens bry mig vad dem pratade om . Satt i bilen hem från Mariehamn och tänkte på hur arg jag var och varför . Jag kom på mig själv med att försvinna in i musiken som spelades och att jag tyst satt och sjöng med Lasse i texten till Där elden falnar , den kändes så rätt . Jag älskar den där låten överhuvudtaget men just då var den snäppet ännu bättre . Tänkte på varför jag var arg igen och kom på att mitt pissiga humör utlöstes på grund av att jag inte fick ett par skor som jag ville ha . Fånigt . Ett par lacksvarta pumps med lagom hög klack till långa mig .  Jag som inte har ägt ett par högklackade skor sedan lågstadiet , tycker själv att mina 175 cm mest kan liknas vid en flaggstång . Nu , flaggstångs-malin i ett par högklackade pumps ? En ovanlig tanke som kanske skulle kunna gå och vänja sig vid . Jag tycker själv att långa tjejer svansande i höga klackar är toksnyggt . Jag skulle också vilja trippa fram med fötterna i mina nya lackskor . Jag fick i alla fall inte skorna . Ett tag funderade jag på att be mormor ge mig dem i födelsedagspresent , men orkade inte prata med mamma just då . Nu i efterhand tror jag inte att jag skulle ha blivit så sur om inte pappa , Petter och min lillebror skulle ha stått och stampat halvvägs upp i trappen och tjatat om att vi skulle gå och leta efter någonstans att äta . Skit samma rå , tänkte jag , blev sursur . Vi hittade i alla fall en pizzeria i nytt format en liten bit därifrån efter att mamma skulle kolla något glasblåsarställe som vi besöker varje gång vi är här på Åland ( och har varit dem senaste 18 åren .. ). Jag kunde sedan inte , eller rättare sagt , orkade inte välja mellan pizza eller sallad till lunch , så pappa blev irriterad och sa att jag behövde bestämma mig . Det gjorde ingenting förutom att jag blev ännu grinigare och beställde en sallad till slut . Jag frågade hon som tog beställningarna om salladen var god , " ja den är jätte god " sa hon , fuck no sa jag efter att ha petat i mig dem minimala kycklingbitarna och spillt ut resten av salladen på bordet och mig själv . Så där satt jag och käkade en sallad som var i klass med dem torra salladsbladen som ICA levererar i sina färdigpaketerade sallader som ungdomar slänger i sig till lunch . Skillnaden mellan den här salladen och ICA:s var den att ICA: s innehåller pasta , mer och större kycklingbitar och flera grönsaker . Slutsats : ICA tog hem salladssegern . Petter skulle sedan kolla i en möbelaffär , mamma sprang in i blomaffären och jag satt ute i regnet på en pelare för mig själv och blev blöt och ännu argare . Där efter promenad vi tillbaka till bilen och åkte till stugan .


Jag satte mig och skrev när vi kom hem och skrev av mig det arga . Jag bestämde mig sedan för att gå in och prata med familj vanilj igen och snacka lite med Petter .


Onsdag

 

Det är så förjäkla pissigt väder , vi åker hem idag ! sa vi allihop , bittra som få över väderleksrapporten . Solen har inte visat sig en halv sekund under dessa dagar och vi har ändå varit här sedan i lördags ! sa mamma och grimaserade .

Nej , jätte glada var vi inte när vi insåg att det inte heller var sol idag när vi vaknade sådär vid lunch tid . Besvikna på väderguden började vi packa ihop våra väskor , städa våra stugor och bokade om hemresan redan tills ikväll . Dagen gick och vi fördrev tiden med att fixaochtrixa lite , bland annat att göra upp en brasa på berget och sitta och mysa även om det var dag . Nejnejnej ! sa högsta hönset som bestämmer över vädret och skickade några kolsvarta moln att uppvakta oss vilket resulterade i att vi var tvugna att springa in och släcka elden . Uppgivna bestämde vi oss i alla fall att äta silllunch ute på framsidan av huset men tvingades sitta med tjocktröjorna på för att inte frysa ihjäl . AAH ! sa vi , trötta på herr och fru Mörka moln , och det var då ...

Då ... från ingenstans klarnade himlen upp , det slutade blåsa och solen gastade som aldrig förr ! Av med allt vad varma kläder var och fram med solglasögonen ! Hett , hett , hett blev det och vi förstod mest ingenting , var bara överlyckliga över det fina vädret !

Så vi fick sedan snopna packa ihop det sista i bilen ,
säga hejdå till ett spegelblankt hav och säga vi ses i vår igen .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0