4 MAJ . So make the best of this test and don't ask why

12 år .
i 12 år har jag suttit i skolan .



inbjudningskort och material
som blev en klänning

ikväll har jag pratat med fyra vänner som imorgon kan kalla sig för studenter . allihop har dem skrattat och försökt att blinka bort tårarna som smitit fram ur deras ögonvrår . dem har pratat om hur overkligt allting känns , att första dagen i gymnasiet känns som igår , hur klänningen sitter och om håret ska sitta uppe eller tillåtas att falla , om vilken mat de ska bjuda på på mottagningen , bristen på champangeglas , trassliga studenskivor , det hårda slitet med att vara ansvarig  för flaket , om hysterin bland kompisarna , om hur det känns som om deras liv tar slut imorgon och den inkommande känslan av att det är imorgon som dem på nya självständiga ben börjar sina egna liv .

hela eftermiddagen har jag , mamma och mormor åkt runt och inhandlat tallrikar , bestick , servetter , dukar , dekorationer , blommor och flaggor inför nästa veckas torsdag .

om en vecka tar jag studenten .

mormor har sytt en gräddbakelse till mig . mormor har sytt en klänning till mig som ser ut som en gräddbakelse och får mig att se ut som om jag är hämtad ur en saga som slutar med ett bröllop och en prins !

nästa torsdag ska allt handla om mig . allt . ingen gång ska jag vara så ego som då , för då ska jag vara prinsessornas prinsessa den vackraste på denna jord ! ibland får man känna jagjagjag , och om en vecka tänker jag tillåta mig att göra det och vara nöjd åt saken . om en vecka kommer jag att ringa till mina vänner och med en skräckblandad förtjusning bubblandes inuti mig prata på om att första dagen känns som igår , om bristen av glas , om hysteriska kompisar , om att mitt liv kommer att ta slut dagen efter och känslan av att jag dagen därpå är fri att göra precis vad jag vill .

12 år .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0