10 augusti 2015 . Ngorongoro

Såhär skrev jag efter vår safaridag i Ngorongoro's nationalpark:
 

Parken består utav ett landskap delvis utgjort av en gammal vulkan och krater och för att komma dit och därifrån får man ta bilen på slingervägarna längs med berget. På vägen kunde vi se byar och människor upptagna med vardagslivets sysslor. Landskapet varierade mellan att bestå av hus med halmtak till lågt kuperat landskap som påminde om vindistrikten i Frankrike. Till att börja med var vädret rent ut sagt uruselt med blåst, tät dimma och regn. Vår sinnesstämning, entusiasm och förväntningar på dagen grusades och sänktes en aning kan man säga. Som tur var ordnade vädret upp sig under dagen och vi fick en bättre dag än vad vi någonsin hade kunnat drömma om.

 

Idag har vi bland annat sett zebra, gnu, antilop, gasell, vårtsvin, schakal, flodhäst, buffel, elefant, lejon, hyggena och flera olika fåglar, till exempel pelikan. För mycket otroligt för ögat för att riktigt kunna ta in. 

 

Om jag måste välja någon favorit, så var favoritERNA under dagen bufflarna, lejonen och flodhästarna. Två tre gånger var vi så nära bufflar att de passerade bilarna ca 10 m ifrån oss. För jäkla mäktiga djur må jag säga, med sina gigantiska horn och arroganta aura. Så ser det ganska skoj ut hur de långsamt tuggar och tuggar och tuggar sitt gräs medan fåglarna sitter överallt på dem hehe. Flodhästarna hade jag inte riktigt någon uppfattning om hur jag skulle reagera på men OMG vilka coola djur! Vid två tillfällen kom vi riktigt nära dem och kunde se på när de försvann ner och kom upp över vattenytan för att hämta luft, hur de viftade på öronen, blåste vatten ur näsborrarna och framförallt – när de gäspade och visade sitt gigantiska gap med sina gigantiska tänder! När man såg dem ligga där, även fastän vi satt trygga i bilen, man kände sig inte speciellt kaxig hehe. Sist men inte minst, lejonen. De stora kattdjuren och lejon har alltid varit favoriter för mig, så att få se dem två dagar i rad har varit obeskrivligt. Igår såg vi lejon vid två tillfällen men de befann sig då en bit bort och i gräs. Idag låg tre lejonhonor, en unge och en lejonhane med stor man ute på slätten uppskattningsvis 70-80 m ifrån vägen där vi stod med bilen. Jag grät haha. Jag kunde verkligen inte hålla tårarna tillbaka, så fantastiskt var det. Vi kunde höra deras läten och se på när de gäspade, som på film.

 

The Big five. På bara två dagar har vi lyckats se hela Big five. Så sinnessjukt, obeskrivligt, otroligt häftigt och mäktigt! Första dagen såg vi elefant, lejon och leopard och idag har vi fått se buffel och noshörning. Noshörning grabbar, NORSHÖRNING. Det nästintill komiska är att vi dessutom inte såg en, utan TVÅ. Nog var de långt borta, men vi såg dem! Förstår ni? Jag förstår inte riktigt haha. Självfallet fanns önskan om att få se detta fascinerande, uråldriga och utsatta djur, men jag vågade inte riktigt hoppas på att verkligen få se en utav dem. Så imponerad och imponerande. Jag och mina kära tjejor är i och för sig ganska superimponerade av de flesta djuren vi sett haha. Jag tror inte det går att räkna alla de otaliga timmar jag sett på National Geographic Wild och Animal Planet, och att få dessa djur med egna ögon, det är bättre än vad jag någonsin kunnat drömma om.

 

Under dagen fick vi hehe se när lejonen förökade sig och när en schakal jaga ikapp och fånga en gasellunge. Livets start och slut. På väg ut ur parken åkte vi slingervägen upp för vulkanen igen och fick utsikt utöver området. Det såg ut som när man ser på naturdokumentärfilmer och får se flygbilder över savann, slätter och floder som ringlar sig fram. När vi åkte på de brantaste partierna förändrades naturen i omgivningen till nästintill djungel. Det gick från den gulskiftande slätten med mer tryckande luft till den grönaste grönska och klaraste luft. Där uppe luktade luften som den gör i fjärilshuset och på Aquaria, blött liksom. Himla häftigt. Så vi avslutad med ett stopp på utkiksplatsen, varifrån man ser ut över parken. Andades och log. Jag känner mig priviligierad som får uppleva allt det här.

 

 
 
 
de må vara en bit bort hehe men vi fick under dagen se två , TVÅ , noshörningar !
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0