10 augusti 2015 . Terangire

För en vecka sedan idag var vi ute på vår första dag av en tredagars-safari. När jag kom hem på kvällen skrev jag såhär:

Hur det såg ut idag? Tänk Lejonkungen, det såg precis ut som i Lejonkungen. Träd med smala stammar och breda kronor som stod ute på gulskiftande slätter varvat med vattendrag, högt gräs med vajande strån och uttorkade floder med en massa sten. Naturen och landskapet som omgav oss under dagen var stundtals osannolikt vackert. Jag hoppas att jag aldrig någonsin glömmer utsikten som bredde ut sig de gånger vi befann oss på en höjd. Jag hoppas att jag aldrig glömmer hur vyn kändes oändlig och att landskapet fortsatte så långt mitt öga kunde nå. Jag hoppas att jag aldrig glömmer lugnet som bredde ut sig när bilen stannade och motorn stängdes av, hur ljuden som hördes var naturens rörelser och djurens läten. Antiloperna som liksom blåste fram sina läten, zebrorna som skriade och elefanterna som trumpetade.

 

Flera gånger under dagen slogs jag av en nästan överväldigad känsla. Det var som att jag för en liten stund insåg hur liten jag är, vi är. För en liten stund blev jag påmind om hur liten människan är och vilken enorm plats vi tar, vilka enorma resurser och förutsättningar vi kräver på många platser på jorden. Vårt storhetsvansinne som på någon vis kan bli vår undergång. Att få se naturen och djuren i all sin enkelhet men på samma gång otroliga prakt, det var mäktigt.

 

Inom 20 minuter i parken hade vi sett zebror, gnuer, en impala och ett lejon. ETT LEJON. Trodde jag skulle svimma haha. Terangiro är ett av de elefanttätaste områdena i Tanzania och efter dagen idag kan vi konstatera att det utan tvekan stämmer. Vi har sett s.å. m.å.n.g.a. elefanter! Vi har fått se hur de tuggat i sig kvistar, kastat sand över sig, grävt efter vatten, gått på led, tagit hand om småttingarna och mer där till. Vid ett tillfälle hade vi en stor elefanthane som stod 10 m från bilen. Det var så overkligt och häftigt, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var ganska rädd då haha.   

 

Jag älskar stora kattdjur, har alltid tyckt att de är fascinerande. Innan vi åkte ut för dagen hade jag därför någonstans en önskan om att få se lejon, leopard och gepard. Lejon visste jag att det någonstans ändå fanns en rimlig chans att få se, men de andra två katterna insåg jag kanske var lite väl optimistiskt att hoppas på. Ibland ska man dock ha en stor gnutta tur och det var vad vi hade under denna dag. Lejon fick vi se vid två tillfällen och under eftermiddagen fick vi skåda en gepard på ca 50 m håll och en leopard som låg uppe och vilade i ett enormt träd! Tillsammans med elefanterna, att vi hade giraffer som stod ca 10 m från bilen, zebrorna och gnuerna som levde tillsammans, antiloperna och impalorna, fåglarna i de klaraste blåa färgerna man kan tänka sig och fler djur därtill var denna dag så mycket mer än vad jag kunnat hoppas på. Den här dagen har varit bäst.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0