12 augusti 2015 . Jullieths dag

I söndags var det inte vilken dag som helst, i söndags var det Jullieths dag! Vi fick vara med och fira Julies konfirmation med en heldag a la Tanzaniastyle. Så himla roligt!

 

Strax efter 08 åkte jag, Agnes, Frida och Julie till kyrkan för att sedan mötas upp av Mama och Baba. Morgonmässan slutade klockan 09 och därefter skulle Julie och de andra barnens ceremoni börja. Om det började då? Nej. Om vi var förvånade? Nej. Ingenting går enligt tid här, allt går i sin egen takt, ingen brådska. Till och med kyrkklockorna ringer tydligen lite som de vill för klockan 10.20 började de klinga och klonga haha.

 

Drygt 1.5 timme senare började det i alla fall och vilken upplevelse det var! Närmare 700 personer befann sig i kyrkan och det var folk som arbetade för kyrkan, en himla massa av oss i publiken (församlingen? hehe), ca 80 barn som konfirmerade sig och så en stor kör på det. Det predikades och bads böner, sjöngs och klappades händer, dansades och bänkraderna gungade på led fram för att skänka pengar. När kören sjöng sina gospelinfluerade sånger backade av människorna som var där och lyssnade var det himla fint, men när kidsen joinade in var det så sött att jag nästan trillade av bänken haha. Dessutom var de så väldigt tjusiga i sina outfits! Alla hade vit skjorta, svart fluga, svart kjol/kavajbyxa och finskor. Så tjusiga! Hur de vuxna besökarna var klädda ska vi inte ens tala om… SÅ VACKRA. Kvinnorna kom i de mest färggranna dräkterna och huvudbonaderna och svassade fram som drottningar allihop. Alltihop var färgglatt, dräkterna och liksom humöret och stämningen. Alla var så himla glada och stämningen var verkligen fylld av festlighet och firande. Jag har spenderat en minimal tid av mitt liv i kyrkan och aldrig varit på en konfirmation, så att få ta del av Tanzania-versionen har varit så roligt.

 

På eftermiddagen och kvällen var det mottagning och festligheter här hemma. Familjen pyntade tomten och det lagades enorma mängder mat. Julie skuttade och snurrade och dansade fram i den vackraste vita prinsessklänningen man kan tänka sig, matchat med glittrande smycken och små klackskor. Hon strålade, från topp till tå. Så vacker. Jag brukar ibland uttrycka mig och säga att jag har glitter i magen. I söndags utstrålade Jullieth glitter hela hon.

 
 
 
 
 
Vid festligheter är en av traditionerna att man matar varandra. Vi fick därför allihop en efter en gå upp och bli matade at Julie med tårtan haha. Så skojigt!
 
 
Vår fina värdfamilj samlad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0