10 juli 2015 . Danaini project

Tänkte att jag ska försöka förklara varför jag, vi, är här i Tanzania och vad det är vi ska göra undertiden vi är här. Jag fick i våras veta att jag tilldelades Palmestipendiet, så jag tänker som så att jag klistrar in en del av min sammanfattande och första rapport till Palmefonden hehe.

 

----

 

Så länge jag minns har jag drömt om att resa till Afrika och arbeta för människor och med mänskliga rättigheter. Nu har jag fått chansen att göra detta och 6 veckor av denna sommar spenderar jag i Tanzania. Det är genom mina studier på ett kandidatprogram i mänskliga rättigheter och demokrati vid Teologiska Högskolan Stockholm som jag har kommit i kontakt med Danaini project och fått chansen att göra detta. Projektet startade 2014 och drivs av Agnes Kling och Dio Joseph i USA River, vilket ligger mellan Maji ya Chai och Arusha, Tanzania. 

      Danaini projects vision grundar sig i förhoppningen om att alla barn ska få möjlighet att växa upp under goda förhållanden tillsammans med sina familjer och åtnjuta de fri- och rättigheter som stipuleras i FN:s konvention om barnets rättigheter. Vikt läggs vid att barnets rättigheter uppmärksammas hos såväl vuxna som hos barnen själva för att på så sätt sprida kunskap och förhoppningsvis bidra med en ökad medvetenhet. Målsättningen med Danaini project är att starta upp ett community centre och skapa en samlingsplats för människorna i byn Maji ya Chai. Förhoppningen är att denna plats ska komma att verka som en mötesplats där människor kan komma att samverka och såväl få som att ge stöd och hjälp. I nuläget bedrivs ett samarbete med en kvinnogrupp samt ett fotbollslag för barn. I planerna ingår även att erbjuda läxhjälp och fritidsaktiviteter för barn och ungdomar samt att tillhandahålla möteslokaler. Danaini project ämnar bistå lokalbefolkningen det stöd de behöver för att förändra och utveckla den egna livssituationen. För att arbetet ska resultera i ett så gott utfall som möjligt och stärka samhället, ligger fokus på att interagera med lokalbefolkningen och se till vad de själva har för tankar och åsikter. Genom att bistå med stöd har Danaini project förhoppningen att lokalbefolkningen själva ska ges möjlighet att förändra och utveckla levnadsförhållanden och arbeta med svårigheter såsom bland annat fattigdom. Det innebär att Danaini projects arbete är öppet för allmänheten och erbjuder alla människor att delta i utvecklingen och beslut.

      Jag fått möjlighet att delta i Danaini projects arbete och ta del av dess utveckling. Ändamålet med min resa är att bidra till spridningen av information och kunskap om mänskliga rättigheter, vilket kommer att ske genom att jag, tillsammans med reskamrater och Agnes och Dio, varje helg administrerar workshops med olika teman inom mänskliga rättigheter. Dessa kommer att innehålla allt från föreläsningar till aktivitetsövningar och vänder sig till samtliga i byn, både vuxna och barn. Temadagarnas inriktning är funktionsnedsättning, barnets rättigheter, kvinnors rättigheter, rätten till hälsa, med en inriktning på sexuellt överförbara sjukdomar, och den sista dagen fokuserar på jordbruk och hur människor kan använda sig av detta. De olika teman är utvalda efter diskussion med några personer ur lokalbefolkningen för att på så vis arbeta med så relevanta teman som möjligt.

 

----


Så nu är vi här och har kommit fem dagar in på vårt äventyr. Jag har rest hit med Nicolina och Frida och om några veckor sluter Izabelle upp med oss. Bor gör vi hos Agnes pojkvän Dios familj i ett område som heter USA River. Vi har det hur bra som helst. En annan dag ska jag berätta mer om den här platsen som är vårt hem för den här tiden och människorna som bor här. Nu är det sovdags för imorgon hålls den första temadagen, ÖNSKA OSS LYCKA TILL!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0