18 juli 2016. Temadag Hygien

Första temadagen. Fokus på hygien. Jag skulle sammanfatta dagen med att säga att samtliga medverkande, såväl arrangörer som deltagare, gjorde det bästa av situationen och att det resulterade i en bra dag!

Dagen anordnades på samma plats som förra året, på en tomt/gård som ägs av Baba i byn Imbaseni. Precis som inför den fösta temadagen under förra årets projekt var det inför denna dag svårt att veta vad vi kunde förvänta oss. Hur många hade nåtts av informationen om dagen? Vad skulle invånarnas inställning vara? Hur många personer skulle överhuvudtaget dyka upp? Det var mycket som var oklart och mycket vi funderade över. När vi anlände till platsen var matteamet och musikansvariga redan på plats samt en skara barn som smög omkring på tomten. Vi satte igång med förberedelserna på plats och sakta men säkert fylldes det på med deltagare. Jag känner att det är mig övermäktigt att försöka beskriva precis vad som hände under dagen men jag ska försöka stapla upp det.

Jag och Chuga höll en kortare engelskaträning med de närvarande kidsen med hjälpa av flashcards som vi framställt. Eloge till barnen som utan måste deltog engagerat! Anledningen till engelskaträningen är att vi märkt att det finns ett stort intresse av att lära sig engelska, dels från grunden och dels utvecklande för de barn som läser engelska i skolan.

Som vi alla vet blir det inte alltid som en tänk sig och tyvärr uteblev dagens föreläsare. Till följd av detta höll jag och Dio föreläsningen tillsammans, jag på engelska följt av Dio som översatte till swahili. De områden som vi berörde inom temat hygien var vikten av att tvätta händerna, borsta tänderna samt sanitet såsom tvättning av kläder och städning av platser där bakterier frodas.

Inför dagen hade vi införskaffat bord och stolar samt material för att teckna. De vuxna som kom fick här möjlighet att teckna vykort som vi sedan köpte av dem. Tanken är att vi nu kan sälja vykorten vidare för Danainis räkning och på så vis dels stödja enskilda människors ekonomiska situation och dels finansiera Danainis framtida arbete. Att teckna kan även lätt anses vara en aktivitet för barn men i denna situation gavs möjlighet till en avslappnad och kreativ stund för umgänge. Många kvinnor deltog i tecknandet och många vykort målades under fin stämning!

De gåvor vi för dagen delade ut till besökarna var relaterade till temat hygien. Varje påse innehöll därför en tandborste, en tandkräm och en tvål var.

Utöver detta lektes många lekar, åts det mycket mat och besökarna visade än en gång upp sina fantastiska danskunskaper!

När vi trötta som rymdillrar packade in oss i Paulos (taxichauffören vi använder oss av här i Tanzi) bil för hemfärd kunde vi konstatera att det varit en lyckad dag där cirka 200 personer deltagit.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag ser fram emot nästa lördag då det är dags för temadag nummer två med fokus på malaria! 
 

Kommentarer
Postat av: None

Så duktiga ni är! Jag är så stolt och glad för er skull!

2016-07-18 @ 12:17:42
Postat av: Pernilla

Alltså, jag blir så stolt över det ni gör.
Fantastiskt ♡

2016-07-18 @ 22:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0